Regulaminy

STATUT

Załącznik nr 1 do uchwały Rady Pedagogicznej

Nr 6/2025/2025 z dnia 24 października 2025 r.

 

STATUT

ZESPOŁU SZKÓŁ SPECJALNYCH

w MAZOWIECKIM CENTRUM REHABILITACJI

w KONSTANCINIE - JEZIORNIE

 

Rozdział 1

Informacje o zespole

 § 1. 1. [Nazwa zespołu] Zespół Szkół Specjalnych w Mazowieckim Centrum Rehabilitacji
w Konstancinie - Jeziornie, zwany dalej zespołem, jest jednostką organizacyjną
Województwa Mazowieckiego powołaną w celu wspólnego, efektywniejszego zarządzania jednostkami oświatowymi.

2. [Szkoły wchodzące w skład zespołu] W skład zespołu wchodzą:

1)    Przedszkole Specjalne;

2)    Szkoła Podstawowa Specjalna nr 7;

3)    Liceum Ogólnokształcące Specjalne.

3. [Siedziba zespołu] Siedziba zespołu znajduje się mieści się w Konstancinie - Jeziornie, przy ul. Długiej nr 40/42, w Mazowieckim Centrum Rehabilitacji „Stocer” w Konstancinie–Jeziornie, 05-510 Konstancin Jeziorne.

 § 2. [Organ prowadzący placówkę] 1.Organem prowadzącym szkołę jest Województwo Mazowieckie

2. Siedziba organu prowadzącego znajduje się w Warszawie, przy ul. Jagiellońskiej 26.

 § 3. [Słownik] Ilekroć w statucie jest mowa o:

1)    zespole - należy przez to rozumieć Zespół Szkół Specjalnych w Mazowieckim Centrum Rehabilitacji w Konstancinie–Jeziornie;

2)    przedszkolu - należy przez to rozumieć Przedszkole Specjalne w Zespole Szkół Specjalnych w Mazowieckim Centrum Rehabilitacji w Konstancinie-Jeziornie;

3)    szkole - należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową Specjalną nr 7 w Zespole Szkół Specjalnych w Mazowieckim Centrum Rehabilitacji w Konstancinie-Jeziornie;

4)    liceum - należy przez to rozumieć Liceum Ogólnokształcące Specjalne w Zespole Szkół Specjalnych w Mazowieckim Centrum Rehabilitacji w Konstancinie-Jeziornie;

5)    szkole macierzystej – należy przez to rozumieć szkołę lub przedszkole, w których uczeń spełniał obowiązek szkolny przed przyjęciem do centrum rehabilitacji;

6)    zespole pozalekcyjnym – należy przez to rozumieć zespół zajęć pozalekcyjnych zorganizowany w szkołach lub przedszkolu zespołu, który prowadzi specjalne działania opiekuńczo - wychowawcze odpowiednio do wskazań lekarza prowadzącego leczenie, zaspokaja potrzeby edukacyjne i rozwojowe uczniów, wspomaga ich procesu terapeutyczny oraz zagospodarowuje czas wolnego.

 § 4.1. [Inne informacje o zespole] Zespół jest jednostką budżetową, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu Województwa Mazowieckiego.

2. W zespole tworzy się jeden plan finansowy obejmujący wykonanie zadań jednostek wchodzących w skład zespołu.

3. Zespół dokumentuje swoją działalność zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

Rozdział 2

Cele i zadania zespołu

 

§ 5. [Cele zespołu] 1. Zespół został utworzony w celu podniesienia sprawności i efektywności zarządzania jednostkami wymienionymi w § 1 ust. 2, w tym także optymalizacji organizacji
i kosztów prowadzenia szkół i przedszkoli w organie prowadzącym.

2. Szczegółowe cele i zadania szkół i przedszkola - jednostek wchodzących w skład zespołu określają statuty tych jednostek.

 § 6. [Zadania zespołu] 1. Zadaniem zespołu jest:

1)    zapewnienie optymalnych warunków realizacji statutowych celów i zadań szkół
i przedszkola - jednostek wchodzących w skład zespołu;

2)    zarządzanie i administrowanie częścią obiektu szpitalnego przekazanymi do użytkowania dla zespołu szkół przez Mazowieckie Centrum Rehabilitacji „Stocer” w Konstancinie – Jeziornie;

3)    organizowanie wspólnej obsługi administracyjno - finansowej jednostek wchodzących w skład zespołu;

4)    prowadzenie polityki kadrowej służącej poprawie jakości pracy jednostek wchodzących w skład zespołu.

2.    Pozostałe szczegółowe cele i zadania szkół i przedszkola - jednostek wchodzących w skład zespołu określają statuty tych jednostek.

3.    Cele poszczególnych jednostek w zespole realizowane są poprzez zadania wykonywane we współpracy z organem prowadzącym i innymi instytucjami, działającymi w środowisku wspierającymi kształcenie i wychowanie dzieci i młodzieży.  Zadania wykonują wszyscy pracownicy szkoły, dążąc do jak najwyższej jakości wykonywanych działań.

4.    Zadania i sposób ich wykonywania szczegółowo opisują odrębne statuty jednostek wchodzących w skład zespołu.

 

Rozdział 3

Organy zespołu oraz sposób funkcjonowania organów w jednostkach wchodzących
w skład zespołu.

 

§ 7. 1. [Dyrektor] Dyrektor zespołu, zwany dalej dyrektorem, jest jednoosobowym organem wykonawczym zespołu oraz jednoosobowym organem wykonawczym szkoły, liceum
i przedszkola – jednostek wchodzących w skład zespołu.

2. Dyrektor wykonuje obowiązki, a także posiada uprawnienia określone w odrębnych przepisach dla:

1)    kierownika jednostki organizacyjnej Województwa Mazowieckiego, którą zarządza i reprezentuje na zewnątrz;

2)    kierownika jednostki budżetowej, w której odpowiada za całość gospodarki finansowej
w tym organizowanie zamówień publicznych;

3)    organu administracji publicznej w sprawach wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń oraz innych oddziaływań administracyjno - prawnych
na podstawie odrębnych przepisów;

4)    dyrektora szkoły, liceum i przedszkola - jednostek wchodzących w skład zespołu.

3.    Szczegółowe kompetencje dyrektora określają odrębne przepisy prawa odnoszące do kompetencji wymienionych w ust. 2 oraz statuty jednostek wchodzących w skład zespołu.

4.    Dyrektor przyjmuje skargi i wnioski dotyczące organizacji pracy zespołu oraz jednostek wchodzących w skład zespołu przekazane na piśmie, drogą elektroniczną lub złożone ustnie.

 § 8. 1. [Rada pedagogiczna zespołu] Rady pedagogiczne jednostek wchodzących w skład zespołu – szkół i przedszkola, tworzą jedną wspólnie działającą - Radę Pedagogiczną Zespołu.

2. Połączenie rad pedagogicznych wchodzących w skład zespołu nie narusza kompetencji określonych dla poszczególnych rad pedagogicznych, określonych w ich odrębnych statutach.

3. Wspólnie funkcjonujące rady pedagogiczne działają na podstawie ustalonego Regulaminu Rady Pedagogicznej Zespołu, który określa:

1)    organizację zebrań;

2)    sposób powiadomienia członków rady o terminie i porządku zebrania;

3)    sposób dokumentowania działań rady pedagogicznej;

4)    wykaz spraw, w których przeprowadza się głosowanie tajne.

4.    W zespole szkół prowadzony jest wspólny Rejestr uchwał połączonej rady pedagogicznej szkół i przedszkola oraz wspólna Księga protokołów. Pozostałe dokumenty prowadzone są zgodnie ze szczegółowymi przepisami prawa dotyczącymi dokumentowania przebiegu nauczania.

5.    Szczegółowe warunki współdziałania organów zespołu i rozstrzyganie sporów między organami zespołu określają szczegółowo zapisy w odrębnych statutach jednostek wchodzących w skład zespołu.

  

Rozdział 4

Organizacja pracy zespołu z uwzględnieniem funkcjonowania za pomocą metod i technik kształcenia na odległość

 

§ 11. [Organizacja pracy szkół]

1.    Szkoła Podstawowa Specjalna nr 7 w Zespole Szkół Specjalnych w Mazowieckim Centrum Rehabilitacji w Konstancinie - Jeziornie, zwana dalej szkołą, jest publiczną ośmioletnią szkołą podstawową dla dzieci i młodzieży. Jest to szkoła specjalna zorganizowana w podmiocie leczniczym.

2.    Liceum Ogólnokształcące Specjalne w Zespole Szkół Specjalnych w Mazowieckim Centrum Rehabilitacji w Konstancinie - Jeziornie, zwane dalej liceum, jest publiczną, czteroletnią szkołą ponadpodstawową dla młodzieży. Jest to szkoła specjalna zorganizowana w podmiocie leczniczym.

3.    Przedszkole Specjalne w Zespole Szkół Specjalnych w Mazowieckim Centrum Rehabilitacji w Konstancinie - Jeziornie, zwane dalej przedszkolem, jest publicznym jednooddziałowym przedszkolem dla dzieci. Jest to przedszkole specjalne zorganizowane w podmiocie leczniczym.

4.    Przedszkole jest placówką publiczną, która zapewnia bezpłatne przygotowanie do podjęcia nauki w szkole podstawowej oraz wychowanie i opiekę pacjentom przebywającym czasowo na leczeniu i rehabilitacji w Mazowieckiem Centrum Rehabilitacji „Stocer” w Konstancinie – Jeziornie. Wychowankiem przedszkola może być tylko pacjent szpitala. 

5.    Szkoły zespołu zapewniają kształcenie, w tym kształcenie specjalne i profilaktykę społeczną pacjentom podlegającym obowiązkowi szkolnemu i obowiązkowi nauki przebywającym czasowo na leczeniu i rehabilitacji w Mazowieckiem Centrum Rehabilitacji „Stocer” w Konstancinie – Jeziornie. Uczniem szkoły może być tylko pacjent szpitala. 

6.    Na oddział rehabilitacji dla dzieci w Mazowieckim Centrum Rehabilitacji w Konstancinie – Jeziornie, zgodnie ze szczególnymi przepisami prawa wydanymi przez ministra zdrowia przyjmowani są pacjenci do 18 roku życia – dlatego w liceum nie organizuje się klasy czwartej, w której uczą się osoby pełnoletnie. Liceum Ogólnokształcące Specjalne w Zespole Szkół Specjalnych w Mazowieckim Centrum Rehabilitacji w Konstancinie–Jeziornie organizuje naukę w klasach I, II i III, nie organizuje nauki w klasie czwartej.

7.    Uczniowie są przyjmowani do szkół i przedszkola zespołu z mocy prawa przez fakt przyjęcia do Mazowieckiego Centrum Rehabilitacji w Konstancinie – Jeziornie.

8.    Uczeń jednocześnie nadal pozostaje uczniem placówki - szkoły macierzystej lub przedszkola macierzystego, do których uczęszcza poza pobytami w podmiocie leczniczym.

9.    Szkoły zespołu oraz przedszkole zapewniają:

1)    kształcenie;

2)    specjalne działania opiekuńczo-wychowawcze zespołu pozalekcyjnego.

10.  W ramach kształcenia w szkołach i przedszkolu zespołu są realizowane:

1)    obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne;

2)    obowiązek szkolny w szkole podstawowej;

3)    obowiązek nauki w liceum.

11.  Kształcenie w szkołach i przedszkolu zespołu zapewnia kontynuację realizacji programów edukacyjnych uwzględniających podstawę programową kształcenia ogólnego realizowanych w rejonowych szkołach macierzystych.

12.  Oprócz kształcenia w szkołach realizowane są specjalne działania opiekuńczo-wychowawcze, które zaspokajają potrzeby edukacyjnych i rozwojowe uczniów, wspomagają ich proces terapeutyczny oraz pozwalają na właściwe zagospodarowania czasu wolnego.

13.  Szczegółową organizację pracy zespołu pozalekcyjnego - określają zapisy statutów poszczególnych szkół.

14.  Szczegółową organizację pracy szkół, w tym organizację systemu doradztwa zawodowego, wolontariatu, biblioteki, żywienia, współdziałanie z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami, formy opieki i pomocy dla uczniów, organizacja i formy współdziałania szkoły z rodzicami, oraz stowarzyszeniami - określają zapisy statutów szkół.

15.  Zapisy poszczególnych statutów szkół regulują szczegółowe warunki i sposób oceniania
w szkole. W szkole nie stosuje się innych zasad oceniania niż te opisane w statucie.

16.  Szczegółową organizację szkoły z uwzględnieniem funkcjonowania za pomocą technik
i metod kształcenia na odległość – określają zapisy statutów poszczególnych szkół.

17.  Organizację pracy przedszkola, w tym czas pracy przedszkola, sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem, szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci, korzystanie z wyżywienia, sposób i formy współdziałania oraz częstotliwość kontaktów z rodzicami – szczegółowo opisuje statut przedszkola.

18.  Aby zapewniać uzyskanie wszystkich efektów kształcenia wymienionych w podstawach programowych kształcenia ogólnego szkoła zapewnia pomieszczenia dydaktyczne
z wyposażeniem odpowiadającym warunkom realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego oraz stosowaniu nowych technologii.

19.  W sytuacji zagrożenia epidemiologicznego oraz innego rodzaju zagrożeń dla uczniów szkoła może prowadzić zajęcia za pomocą metod i technik kształcenia na odległość. Zapisy dotyczące organizacji kształcenia za pomocą metod i technik kształcenia na odległość znajdują się w statutach poszczególnych szkół oraz przedszkola.

  

Rozdział 5

Uczniowie zespołu

 

§ 13. 1. Zespół stoi na straży praw ucznia i dziecka określonych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i Konwencji o Prawach dziecka. Wszyscy nauczyciele i pracownicy są zobowiązani do przestrzegania praw ucznia i słuchacza.

2.    Prawa i obowiązki uczniów, w tym rodzaje nagród i warunki ich przyznawania w szkole, rodzaje kar, tryb odwołania się od kary oraz warunki skreślenia ucznia z listy uczniów - określają zapisy w odrębnych statutach poszczególnych szkół oraz przedszkola.

  

Rozdział 6

Pracownicy zespołu

 

§ 14. 1. Zespół jest pracodawcą dla nauczycieli oraz pracowników niepedagogicznych zatrudnionych do wykonania zadań zespołu, w tym do wykonania zadań w jednostkach wchodzących w skład zespołu.

2. Zakresy zadań nauczycieli określają statuty poszczególnych szkół oraz przedszkola.

 

Rozdział 7

Postanowienia końcowe

 

§ 15. Pozostałe sprawy regulują statuty szkół wchodzących w skład zespołu oraz przedszkola.

 

Dyrektor szkoły

Agnieszka Malarczyk

 

 Statuty szkoły podstawowej, liceum i przedszkola znajdują się w załączniku 

 

Załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 04 czerwca 2024 15:45
Dokument wprowadzony do BIP przez: Agnieszka Chodakowska
Ilość wyświetleń: 114
04 listopada 2025 07:57 (Agnieszka Chodakowska) - Dodanie załącznika [statut_lo_2025.pdf] do dokumentu. (Dokument opublikowany)
04 listopada 2025 07:57 (Agnieszka Chodakowska) - Dodanie załącznika [statut_sp_2025.pdf] do dokumentu. (Dokument opublikowany)
04 listopada 2025 07:56 (Agnieszka Chodakowska) - Dodanie załącznika [statut_przedszkole_2025.pdf] do dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany
ZESPÓŁ SZKÓŁ SPECJALNYCH W MAZOWIECKIM CENTRUM REHABILITACJI::ZESPÓŁ SZKÓŁ SPECJALNYCH W MAZOWIECKIM CENTRUM REHABILITACJI::